Som egenföretagare finns det alltid tillfällen då man stångas med att "få det att gå runt", dvs. få in tillräckligt mycket pengar så att man kan betala alla sina utgifter och samtidigt ha lite pengar över till sin egen ficka i slutet av månaden. För vissa företag är detta aldrig ett problem, men för de flesta är det faktiskt just precis ett problem - särskilt nystartade företag samt företag som ligger i stark tillväxt.
Sinne för humor - inte administration
Som artist tar man betalt för sina shower och konstverk, som sig bör, och då driver man per automatik ett eget företag. Det ligger dock inte alla artister för att syssla med bokföring, administration och fakturering själva - och faktum är att de inte är ensamma med denna problematik inom det egna företagandet.
Många briljanta entreprenörer har noll sinne för det administrativa och dränks i högen av papper och filer som måste tas om hand. Det bästa är att ha en egen anställd som sköter hela denna bit, men som enmansföretagare har man sällan medlen att anlita en. Det är (bland annat) då factoring är en briljant lösning. Att anlita någon att sköta sin bokföring är ett gammalt "trick", men med hjälp av moderna finansbolag så kan man få hjälp med så mycket mer - utan att det behöver kosta särskilt mycket. Ett av knepen ligger i att sälja sina fakturor. När man säljer en faktura så får man betalt för den mer eller mindre omedelbart och det blir bättre ruljans på inkomsterna i ens firma. Man slipper dessutom tampas med struliga kunder eftersom man säljer fakutran inklusive allt som den eventuellt för med sig.
Andra inlägg
- Professionell översättning vs AI
- Konsten att översätta mellan språk – en professionell utmaning
- Därför ska du besöka tandläkaren regelbundet
- En del måste ha riktiga jobb
- Funderar på att skaffa en hund
- Därför är det viktigt med en auktoriserad översättare
- Gillar du löjrom?
- Korta, roliga skämt
- Behöver du byta ut dina fönster?
- Vill du hitta ett bättre elavtal?